Otwarte Pon- PT 8:00-17:00, Sob 8-13
Email info@kruszenie-betonu.pl Zadzwoń +48 22 615 58 92 +48 602 392 091
Otwarte Pon- PT 8:00-17:00, Sob 8-13
Email info@kruszenie-betonu.pl Zadzwoń +48 22 615 58 92 +48 602 392 091

Jak wygląda proces budowania drogi dojazdowej?

Wykonanie drogi dojazdowej to często kluczowy etap realizacji inwestycji budowlanych. Polskie prawo orzeka, że każda działka wykorzystywana pod zabudowę powinna dysponować zapewnionym dostępem do najbliższej drogi publicznej. Spełnienie tego obowiązku jest niezwykle ważne, tak z uwagi na możliwość legalnego sfinalizowania inwestycji, jak i z uwagi na zapotrzebowanie powstającego domu. W tym artykule skupiamy się na procesie tworzenia drogi dojazdowej – podpowiadamy jakie są najważniejsze etapy tego zadania oraz jak wygląda jego realizacja od strony petenta.

 

Polskie prawo na temat dróg dojazdowych

Budowa drogi dojazdowej jest ściśle regulowana przez przepisy prawa. Jest to Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12.04.2002r. i niektóre regulacje zawarte w ustawie Prawa Budowlanego, z dnia 7.07.1994r. (oraz w późniejszych zmianach i nowelizacjach). Znajomość wszystkich przepisów może być problematyczna, dlatego najczęściej wykonanie drogi dojazdowej powierza się profesjonalnej firmie, gotowej stworzyć i zrealizować projekt zgodnie z prawem.

 

Etapy tworzenia drogi dojazdowej

Podstawą jest wytyczenie drogi, czyli dokładne zaplanowanie jej ulokowania i przebiegu. Niekiedy konieczne okazuje się wykonanie uprzednich prac dodatkowych, które pozwolą przekształcić grunt i dostosować go do realizowanej inwestycji. Nie należy tworzyć drogi dojazdowej na gruncie podmokłym, słabo ubitym, gliniastym. Niekiedy koniecznym rozwiązaniem okazuje się przeprowadzenie drenażu.

Kolejny ważny krok to korytowanie, polegające na usunięciu wierzchniej warstwy gruntu o głębokości 25-50 cm. Dzięki temu podłoże zostaje przygotowanie do wprowadzenia nawierzchni utwardzonej. Prace w ramach korytowania wykonuje się ręcznie jak również automatycznie, w zależności od rozmiaru i długości projektu drogi.

Stabilizacja podłoża obejmuje rozmaite działania mające na celu zwiększenie odporności na nacisk sił fizycznych i eksploatację. W tym celu korzysta się z urządzeń budowlanych oraz systemów stabilizujących, na przykład geowłókniny, tłucznia, gruzu.

 

Następnie następuje wykonanie wierzchniej warstwy. Inwestor lub obsługująca go firma powinna zdecydować co do wyboru materiału – najczęściej są to płyty betonowe, płyty aluminiowe, maty drogowe, kostka. Poszczególne rozwiązania różnią się sposobem montażu i potrzebnym na to czasem. Warto nie oszczędzać na tym etapie wydatków, gdyż odpowiednio dobrana technologia pozwala stworzyć drogę przeznaczoną do użytkowania przez wszystkie pory roku, w każdych warunkach atmosferycznych.

Końcowe etapy tworzenia drogi dojazdowej dotyczą przede wszystkim malowania niezbędnych oznaczeń, w tym linii pasów ruchu, a także przeprowadzania prac kontrolnych. Najczęściej diagnozie poddaje się zgodność wykonania z projektem drogi i z normami technicznymi, a w przypadku ich odnotowania – wprowadza się dodatkowe poprawki w konstrukcji drogi.